2:a advent och julbakning!

Då har de blivit 2:a advent, tycker tiden rusar iväg efter 1:a advent, helt plötsligt är det julafton utan att man vet ordet av det!
I veckan var jag och N på bio och såg "Luftslottet som sprängdes" sista filmen i Milleniumtriologin, tyckte filmen var sådär. Jag föredrar böckerna och sista boken tyckte jag inte var så bra som 1:an coh 2:an så det var ju inte så konstigt att jag tyckte filmen var sådär.
I helgen har vi haft besök av goda vänner från Oskarshamn, nämligen Anna och Henrik! Anna och jag lärde  känna varandra när vi pluggade till sjuksköterskor ihop och Henrik är Annas sambo sedan ca 5 år tillbaka. De kom i fredags och då bjöd jag på middag (N jobbade) det blev paj med roccula, soltorkade tomater och fetaost, supergott blev de. Vid 20-tiden kom N och hämtade oss, han jobbar för tillfället i Mölndal med Waterloo-the band, med andra ord ett Abba-coverband som har en show ute i Mölndal så N fixade in oss gratis istället för att köpa biljetter för 450:-/pers. De var riktigt duktiga och de hade likadana kläder som Abba hade på sin tid!
Igår jobbade N igen så då var jag och Anna inne i stan medan Henrik träffade en kompis på ett annat håll. Vi shoppade en hel del! På kvällen var jag och Anna ute en sväng på stan och tog några drinkar. Vi var väl hemma vid kl 0.30 då Henrik och Nicklas också kom hem så då drack vi lite glögg och vin, åt pepparkakor och lyssna på musik och hade väldigt trevligt!
Idag vid lunch åkte de hem så då satte jag och N igång och bakade grunden till pepparkakshuset, monteringen får bli en annan dag så de hinner stabilisera sig lite. Sen hade jag hittat ett recept på kanelhjärtan i en tidning som jag tyckte lät goda så de bakade vi också men jag kan väl inte säga att de var något specillt alls. Och nu ikväll har jag bakat saffransskopor som får ligga kvar i eftervärmen i ugnen och torka över natten!

Saffransskorpor på gång...





Kanelhjärtan i en hjärtbutk från IKEA


Pepparkakshusgrunden



Byrån i hallen har fått lite juldekoration, hyacinten doftar ljuvligt!





Har införskaffat nya kuddfordral till kuddarna i soffan i svart och rött!

Ljuslyktor som jag köpte på rea i januari efter jul!



Matbordet med lite julkänsla


även här finns hyacinter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0